LXS BRUTXS

2015

ESTO SIRVE PARA LA INMORTALIDAD ENTRE OTRAS COSAS
dos huevos fritos sobre una cuchara
“Las metáforas son nuestra manera de perdernos en las apariencias o de quedarnos inmóviles en el mar de las apariencias.”
Roberto bolaño
“Ser equis tiene su origen en ser x en el sentido algebraico: una incógnita, o algo que podría tomar cualquier valor, en otras palabras, algo desconocido. Es decir, ser equis denota ausencia de popularidad o mediocridad, es lo mismo que ser gris, no sobresalir y no ser importante.”
Internet

Lxs Brutxs son un grupo de individuos, que fueron o quieren ser una MULTITUD.
Personas inseguras, que parecen ser mexicanos. Sin embargo no lo son y aun así los cimienta una base común. Cromosomas: (del griego chroma,= color y soma = cuerpo).
Color y cuerpo. La suma de cuerpos es el resultado de una sociedad… De la división de colores deriva la cromática, también conocida como racismo. Aun que lo neguemos esto quiere decir INFORMACIÓN. Color y cuerpo.
La suma de información es el resultado de nuestra experiencia. En términos científicos ADN. Almacenamos datos, células, fechas, proteínas, memorias, moléculas sucesos, rostros, cuerpos incluso almacenamos arte. Pero algunas veces olvidamos. Nuestras células se dividen. En muchos organismos, uno de los pares de los cromosomas homólogos es distinto al resto, realizando la determinación del sexo del sujeto. XX-XY
Nos entendemos individuos. Ajenos a lo común. Pero… tu que lees esto, formas parte de una colectividad lo quieras o no. De pie frente a tus iguales imaginas lo que cuentan estos seres de piedra y hueso. Escuchas los susurros que se elevan en el aire como humo imperceptible.
Lxs Brutxs viven una huelga salvaje. De pie y en silencio gritan consignas de amor. Marchan rampantes hacia la marea de contradicciones ineludibles a nuestro tiempo. Una huelga silente. Una manifestación inmóvil. Estos seres, presentan voces únicas que nos narran historias ancestralmente actuales. Desde una fosa común cavada por el estado, así como tu último post en Facebook, el suceso de una fiesta, la embriaguez de la comunidad, el secreto de la pérdida de personalidad entre la multitud, el derrumbe de la sociedad cemento, o una guardería en llamas, la cueva de Juan O´gorman o tu mirada desviada de este texto por observar las nalgas de alguien y las miles de Xy asesinadas en el norte. Todo esto lo recuerdas; es parte de tu información vital.
Este grupo de individuos son reflejos de ti y de mi. Todos los personajes que somos en el laboratorio de la vida. Todas las diferencias que nos unen.
¿Es lo mismo matar a un mosquito que a un león?

THIS SERVES FOR IMMORTALITY AMONG OTHER THINGS
two fried eggs on a spoon
“Metaphors are our way of losing ourselves in semblances or treading water in a sea of seeming.”
— Roberto Bolaño
“Being equis stems from being x in the algebraic sense: a mystery, or something that could assume any value, in other words, something unknown. That is to say, being equis denotes lack of popularity or mediocrity; it’s the same as being gray, not excelling and not being important.”
— Internet

Lxs Brutxs are a group of individuals, who were or want to be a MULTITUDE. Insecure folks, who appear to be Mexican. However, they are not, yet still they cement a common ground. Chromosomes: (from the Greek chroma = color and soma = body).
Color and body. The sum of bodies is the result of a society … From the division of colors derives the chromatic, also known as racism. Although we deny that this means INFORMATION. Color and body.
The sum of information is the result of our experience. In scientific terms, DNA.
We store data, cells, dates, proteins, memories, molecule-doings, faces, bodies, we even store art. But sometimes we forget. Our cells divide. In many organisms, one of the pairs of homologous chromosomes is different from the rest, determining the sex of the subject. XX-XY
We understand ourselves as individuals. Out of the ordinary. But … you who are reading this, you’re part of a community, like it or not. Standing in front of your peers, imagine what these beings of stone and bone might be saying. You hear whispers that rise into the air like imperceptible smoke.
Lxs Brutxs live a wildcat strike. Standing silently, they shout slogans of love. They march rampant toward the tide of contradictions inescapable in our time. A silent strike. A motionless demonstration. These beings present unique voices that narrate histories ancestrally present. From a mass grave dug by the state, as well as your last post on Facebook, the success of a party, a community under the influence, the secret of personality lost amidst the crowd, the crumbling of a concrete society, or a nursery burning, Juan O’Gorman’s cave or your gaze distracted away from this text by a passing butt and the thousands of XY killed in the north. You remember all of this; it is part of your vital information.
This group of individuals is a reflection of you and me. All the people we are in the laboratory of life. All the differences that bring us together. Is it the same to kill a mosquito as to kill a lion?

Texto de Juan Caloca



Sofía. Concrete, paper and raidolito. 40 x 35 x 10 cm.

Sofía. Concrete, paper and raidolito. 40 x 35 x 10 cm.



Agustina. Concrete, paper, mirror ball, gold and henequén.  40 x 30 x 10 cm.

Agustina. Concrete, paper, mirror ball, gold and henequén. 40 x 30 x 10 cm.



Adriano. Concrete, paper, metallic sponge and henequén. 30 x 30 x 10 cm.

Adriano. Concrete, paper, metallic sponge and henequén. 30 x 30 x 10 cm.



Chaves. Concrete, snails, soil and henequén. 50 x 30 x 10 cm.

Chaves. Concrete, snails, soil and henequén. 50 x 30 x 10 cm.



Florencia. Concrete, paper and obsidiana. 45 x 30 x 20 cm.

Florencia. Concrete, paper and obsidiana. 45 x 30 x 20 cm.



Geo. Concrete, paper, mirror and henequén. 35 x 30 x 15 cm.

Geo. Concrete, paper, mirror and henequén. 35 x 30 x 15 cm.



Jose. Concrete, paper, rebozo and henequén.  30 x 30 x 10 cm.

Jose. Concrete, paper, rebozo and henequén. 30 x 30 x 10 cm.



Lea. Concrete, paper, glass and henequén.  30 x 30 x 10 cm.

Lea. Concrete, paper, glass and henequén. 30 x 30 x 10 cm.



Leandro.  Concrete, brick y soil. 50 x  30 x 10 cm.

Leandro. Concrete, brick y soil. 50 x 30 x 10 cm.



Tomacito. Concrete, paper and henequén. 40 x 30 x 10 cm.

Tomacito. Concrete, paper and henequén. 40 x 30 x 10 cm.



Andrea. Concrete, paper, gold leaf and henequén. 30 x 30 x 10 cm.

Andrea. Concrete, paper, gold leaf and henequén. 30 x 30 x 10 cm.



Juan Carlos. Concrete, paper, venetian mosaics and henequén. 30 x 30 x 10 cm.

Juan Carlos. Concrete, paper, venetian mosaics and henequén. 30 x 30 x 10 cm.



Ramiro. Concrete, paper, glass and henequén. 30 x 30 x 10 cm.

Ramiro. Concrete, paper, glass and henequén. 30 x 30 x 10 cm.



Andrés. Concrete, paper and henequén. 35 x 30 x 10 cm.

Andrés. Concrete, paper and henequén. 35 x 30 x 10 cm.



Bruno. Concrete, paper, glass and henequén. 40 x 30 x 10 cm.

Bruno. Concrete, paper, glass and henequén. 40 x 30 x 10 cm.



Nacho. Concrete, paper and henequén. 50 x 30 x 10 cm.

Nacho. Concrete, paper and henequén. 50 x 30 x 10 cm.



Emmanuel. Concrete, paper and henequén. 40 x 30 x 10 cm.

Emmanuel. Concrete, paper and henequén. 40 x 30 x 10 cm.



Installation view from the exhibition Lxs Brutxs. Museo del Chopo. México City. 2015.

Installation view from the exhibition Lxs Brutxs. Museo del Chopo. México City. 2015.



Installation view from the exhibition Lxs Brutxs. Museo del Chopo. México City. 2015.

Installation view from the exhibition Lxs Brutxs. Museo del Chopo. México City. 2015.



Installation view from the exhibition Lxs Brutxs. Museo del Chopo. México City. 2015.

Installation view from the exhibition Lxs Brutxs. Museo del Chopo. México City. 2015.



Installation view from the exhibition Lxs Brutxs. Museo del Chopo. México City. 2015.

Installation view from the exhibition Lxs Brutxs. Museo del Chopo. México City. 2015.



Installation view from the exhibition Lxs Brutxs. Museo del Chopo. México City. 2015.

Installation view from the exhibition Lxs Brutxs. Museo del Chopo. México City. 2015.



Installation view from the exhibition Lxs Brutxs. Museo del Chopo. México City. 2015.

Installation view from the exhibition Lxs Brutxs. Museo del Chopo. México City. 2015.